érettségi;történelem;2024;

Nem volt nehéz, de akadtak újdonságok a történelem-érettségin

Az írásbeliket szerdán 68 802-en töltötték ki középszinten, további 7679-en emelt szinten.

A várakozásokhoz képest könnyebb volt az idei középszintű, írásbeli történelem érettségi, a diákoktól is azt a visszajelzést kaptam, hogy jól megoldhatónak találták a feladatokat – nyilatkozta a Népszavának Repárszky Ildikó gimnáziumi tanár, a Történelemtanárok Egyletének alelnöke. A történelem írásbeliket szerdán 68 802-en töltötték ki középszinten, további 7679-en emelt szinten.

A középszintű írásbeli első része egyszerű, rövid választ igénylő feladatokból állt, az Eduline oktatási szakportál közlése szerint a témakörök többek között a kereszténység elterjedése, a barokk stílus, az ipari forradalom, Hunyadi Mátyás, a Rákóczi-szabadságharc, a Horthy-korszak és Magyarország 1945 utáni demográfiai viszonyai voltak. A második rész szöveges, kifejtendő feladatokból állt, a négy esszéfeladat – melynek témái az angol alkotmányos monarchia, az erdélyi fejedelemség, a második világháború kirobbanása, valamint a rendszerváltás gazdasági eredményei és nehézségei voltak – közül kettőt, egy hosszút és egy rövidet kellett választaniuk. Ezek megoldásához történelmi atlaszt is használhattak.

Az idei érettségin a diákok már kizárólag az új, 2020-as Nemzeti alaptanterv követelményeinek megfelelően adnak számot tudásukról, de talán a történelem írásbeliket érte a legkevesebb változás, különösen a magyar érettségihez képest. Repárszky Ildikó lapunknak azt mondta, középszinten a legtöbb témakör kifejezetten “diákbarátnak” nevezhető, az eddigiektől eltérően új témaként az 1945 utáni Magyarország demográfiai viszonyai jelent meg, ez korábban csak emelt szinten volt. Ugyanakkor a szaktanár szerint a feladat szinte teljesen megegyezett az elmúlt évekből ismertekkel, könnyen fel lehetett rá készülni.

Az esszéfeladatok közül a rendszerváltás témáját emelte ki, ami abban volt más, hogy most nem a politikai viszonyokra, hanem a gazdasági helyzetre kérdeztek rá. Repárszky Ildikó szerint ez akkor jelenthetett nehézséget, ha a tananyagban nem sikerült elérni eddig a részig, de ebben az esetben a diákok választhattak másik témát. A szaktanár összességében korrektnek tartja a feladatokat, szerinte a forrásokat és az atlaszt is jól lehetett használni.

Az érettségi csütörtökön az idegennyelvi vizsgákkal folytatódik.